Ostržek 22

KOTIČEK DOBRE PRAKSE   BRALNI MUC Seveda, branje pravljic je pomembno za razvoj predšolskega otroka. Pogosto so ravno pravljice tiste, ki nam pomagajo oblikovati življenjske vrednote in nas rešujejo pri pojasnjevanju počutja ali ravnanja ljudi v vsakdanjem življenju.Eden mojih najljubših trenutkov v vrtčevskem vsakdanu je takrat, ko se otroci pripravljajo na počitek in brezpogojno zahtevajo: »Pravljico!«Sledi pogajanje, kdo je na vrsti, da bo pravljico izbral in kdo je izbral najlepšo. Potem pa prerivanje na ležalnikih in tiščanje glavic nad moje naročje, ki ga v celoti zaseda pravljica. Tudi sama »padem vanjo in uživam, ko spreminjam glasove in se črke in podobe prepletejo v novo zgodbo, ki otroke še enkrat znova pospremi v sanje ...Že pred dvanajstimi leti smo v vsakdan našega vrtca vpeljali redne obiske potujoče knjižnice in danes ta redno obiskuje vse enote našega vrtca in nas zalaga z obiljem slikanic in poučnih knjig, video in avdio posnetkov, vzgojiteljice pa tudi s strokovno literaturo, ki nam je sicer težko dostopna. Naše sodelovanje je že davno prestopilo prag sodelovanja in je postalo pravo zavezniško prijateljstvo. Naši knjižničarji trdijo, da je danes že čutiti prizadevanja ob skrbi za knjigo, vedenja v knjižnici in bralno kulturo nasploh tudi v mnogih generacijah, ki so zapustile objem vrtčevskih prostorov.Ker sem si želela to veselje ob knjigi preseliti vsaj delno tudi v družine, sem letos že drugo leto pospremila na pot Bralnega muca.To je pot, na kateri družno stopam z družinami otrok in knjižnico.Poteka pa tako: V petek, ko izbrani otrok pove pravljico, najprej z izštevanko izbere naslednjega otroka, ki bo muca odnesel domov.Tako muc dobi novo družino.Skupaj z otrokom in starši obišče knjižnico, kjer iz priloženega seznama, ki so ga pripravili  posebej za nas v knjižnici, lahko pa tudi po lastni presoji, izberejo eno ali več knjig.Otrok se potem korajžno odpravi k pultu, kjer skupaj z mucem dobita žig, pravo mačjo tačko (navadno pa še kakšen bonbonček).Zdaj pa domov!Doma knjige prebirajo otroci, starši, včasih samo muc, ki se tudi skrije v kakšno toplo posteljo in sploh živi z otrokom družinsko in pogosto domišljijsko življenje ...V zvezku, ki je priložen bralnemu mucu in njegovemu nahrbtniku, je na voljo kar nekaj priporočil staršem, ki doživljaje in vtise ob prebiranju knjig v zvezek tudi zapišejo.Med drugim priporočila, kako otroku beremo:  - Izberite čas, ko otrok najraje posluša (nekateri otroci najraje poslušajo zvečer v postelji, drugi kmalu po prihodu domov ...). - Otrok naj vam sedi v naročju ali v bližini, tako, da mu je udobno. - Preberite pravljico od začetka do konca, če je mogoče. Nekateri otroci se že ob prvem branju želijo veliko pogovarjati. Spoštujte njihovo potrebo! - Preberite - enkrat mama, enkrat tatko, morda kakšen starejši sorojenec, nonica ... - Povejte pravljico s svojimi besedami, morda, ko ste drug ob drugem v topli posteljici:»Se spomniš, kako je rekel v pravljici ...« - Pa naj vam pove pravljico otrok. Včasih je spodbudno, da mu rečete, naj vam pove on, ker ste že tako zaspani, ali ker bi jo radi slišali, pa ravno likate ... - Poskusite skozi otrokovo pripovedovanje zaznati, če je otrok razumel zgodbo, njen potek, o čem govori ... - Otrok naj pripoveduje ob knjigi, s pomočjo slika se bo spomnil, kako teče besedilo. - Nikakor naj se ne uči vsebine na pamet! - Cilj bralnega Muca ni v tem, da bo kdorkoli boljši ali bo bolj znal, temveč da nam bo ob prebiranju lepo in bomo vsi skupaj želeli še! O čem pišejo starši v zvezek?  - Kako ste izbrali knjigo (ste otroka močno usmerjali, ste izbrali sami, ste prebrali več knjig in ste se težko odločili za eno, je otroke knjižnica prevzela ali se je želel le igrati v njej, ste upoštevali otrokove želje, se je otrok želel opredeliti teko, kot ste želeli vi, ...?) - Kdaj ste prvič prebrali knjigo in kolikokrat ste branje ponovili, vas je k branju spodbujal otrok ali ste ga spomnili vi ...? - Ali je otrok želel pripovedovati? - Kaj mu je bilo posebej všeč ali česa ni maral, ga je bilo morda česa strah? - Se je med tednom dogajalo kaj posebnega? - Kaj ste vi doživljali ob tem tednu? - Bi nam želeli še kaj posebnega sporočiti? - Otrok na svojo stran v zvezku, ki spremlja muca, nariše risbico. V petek se otrok z nahrbtnikom in mucem in z novo pravljico vrne v vrtec.Tega dne je izbrani otrok zelo ponosen in suvereno pripoveduje tako pravljico kot tudi to, kaj vse je muc doživel pri njem (neverjetno, kako majhna plišasta živalica oživi in kaj vse doživi v tem pravljičnem svetu med otroškimi željami in sanjami ...)In nahrbtnik z mucem odpotuje dalje. Muc je prehodni predmet, ki otrokom pomaga premestiti zadrego ob pripovedovanju in povezuje otroka, dom in vrtec na drugačen, bolj zaupen način.V zvezku, ki ga spremlja, nastaja zgodba. Naša zgodba. Zgodba skupine ljudi, ki jih povezuje skupna skrb, ljubezen in predanost malim štiriletnikom. Letošnja je popolnoma drugačna kot lanska. In komaj že čakam tisto, ki prihaja prihodnje leto.Med otroki tudi zaradi muca raste njihova samozavest in, kar je zelo pomembno, ljubezen do knjige in branja.Starši z zadovoljstvom obiskujejo knjižnico, kjer tudi skozi prebiranja pletejo odnos s svojim otrokom, kjer skupaj podoživljajo mir in veselje ob iskanju novih zgodb.Jaz? Zelo me veseli, da je ideja padla na plodna tla. Dosegla sem svoj namen in zdaj uživam.Prepričana sem, da bi naš muc kmalu moral dobiti mladičke in jih poslati na pot po drugih domovih. Vesela sem, ker je pravljica pri nas nepogrešljiva in še vedno težko pričakovana. Zapisala Anka Krpan Skomina,diplomirana vzgojiteljica